WYCIECZKA DO KOTLINY KŁODZKIEJ I WROCŁAWIA

W dniach 5-10 czerwca 2017 r. uczniowie Gimnazjum uczestniczyli w wycieczce do Kotliny Kłodzkiej i Wrocławia. Była to grupa składająca się z 45 uczniów z klas 1-3, opiekunów – pana dyrektora Adama Szejba, Jarosława Ginter, Przemysława Kozłowskiego, Ewy Szejba oraz kierowców: pana Adama i Łukasza Kraskowskich.

DZIEŃ I – 5 czerwca 2017 r. (poniedziałek)

- Wyjazd godz. 22:15 z Kalisza, a 22.30 z Dziemian.

DZIEŃ II – 6 czerwca 2017 r. (wtorek)

- Gorzeszów: Skałki w Rezerwacie Przyrody „Głazy Krasnoludków” to zgrupowanie skał o wysokości od 5-17 metrów. Widzieliśmy formy obrazujące: postacie, maczugi, skalne ściany, wieże, grzyby, ambony i zwierzęta. Formy skalne poprzecinane były wąskimi szczelinami i małymi labiryntami utworzonych w piaskowcach i marglach, a dodatkowo wyżłobione wodą.

- Krzeszów: Przewodnik oprowadził nas po terenie dawnego Opactwa Cystersów. Podziwialiśmy najpiękniejszą bazylikę na Dolnym Śląsku – Bazylikę Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny, Kościół św. Józefa, Mauzoleum Piastów Świdnicko-Jaworskich.

- Książ: Zwiedziliśmy z przewodnikiem największy zamek na Dolnym Śląsku. Podczas lekcji muzealnej „Mieszkańcy zamku Książ” uczniowie poznali barwne losy rodu Hochbergów – długoletnich właścicieli obiektu oraz Księżnej Daisy, ostatniej Pani na zamku. Trasa zwiedzania przebiegała przez najpiękniejsze sale reprezentacyjne i najstarszą średniowieczno-renesansową część zamku. Na zakończenie po obejrzeniu pięknych tarasów weszliśmy do tunelu z okresu II Wojny Światowej, który został wykuty na głębokości 15 m pod zamkiem w latach 1944-45 przez więźniów. Mieliśmy też możliwość obejścia zamku dookoła, dzięki czemu mogliśmy podziwiać ogrom tej budowli.

- Wałbrzych: Palmiarnia to budynek ze szkła i metalu, zbudowany na początku XX wieku, którego wnętrza wyłożone zostały zastygłą lawą z wulkanu Etna. Mogliśmy obejrzeć ponad 250 gatunków roślin. Była to fascynująca podróż przez wszystkie kontynenty i strefy klimatyczne.

- Zagórze Śląskie: Zwiedzaliśmy z przewodnikiem zamek Grodno malowniczo położony na górze Choinie (450 m n.p.m.). Największą atrakcją była możliwość podziwiana okolicy z wieży zamkowej, a dla niektórych sala tortur.

- Walim: Sztolnie Walimskie – oglądaliśmy z przewodnikiem najciekawszy i najbardziej tajemniczy obiekt militarny kompleksu ,,Riese” (,,Olbrzym”) na terenie Gór Sowich z okresu II wojny światowej i do dziś owianego mgłą tajemnicy co do ostatecznego przeznaczenia. Ciekawostką były instalacje dźwiękowo-świetlne imitujące m.in. nalot bombowy. Wizyta w tym miejscu była szalenie inspirująca, pozwalała przeżyć tajemniczy czas zagadkowych budowli II wojny światowej.

- Złoty Stok: Zakwaterowanie w Gold Stoku z przemiłą właścicielką Panią Beatą i przepysznymi posiłkami.

FOTOGALERIA

DZIEŃ III – 7 czerwca 2017 r. (środa)

Całodzienne zwiedzanie z przewodnikiem panem Grzegorzem, alpinistą, zdobywcą m.in. Mont Blanc – najwyższego szczytu w Europie.

- Kudowa Zdrój: Kaplica Czaszek w Czermnej, jedyny tego typu obiekt w Polsce. Ściany i sufit kaplicy zostały wyłożone 3 tys. czaszek i kości ludzkich, a 30 tys. znajduje się także w podziemnej krypcie. Jest to wielki wspólny grobowiec ofiar wojen Śląskich oraz chorób zakaźnych z XVIII wieku. Kaplica jest wyjątkowym obrazem przemijalności i kruchości człowieka, w której spotkały się szczątki dawnych rodzin , przyjaciół i wrogów.

- Kudowa Zdrój: To piękna uzdrowiskowa miejscowość. Stoi tu ogromny efektowny Teatr, Zameczek i słynna Pijalnia Wód. Spacerowaliśmy przez Park Zdrojowy założony na wzór parków angielskich. W Pijalni Wód Mineralnych smakowaliśmy wody źródlane – „Marchlewski” i „Śniadecki”, w innym zaś miejscu wodę „Moniuszko”.

- Błędne Skały: To nazwa niepowtarzalnego fantastycznego labiryntu skalnego obejmującego grzbiet Skalniaka (915 m n.p.m.). Pokonaliśmy trasę turystyczną o niepowtarzalnym uroku, którą zwiedzając często dosłownie przeciskaliśmy się pomiędzy skałami wąskimi szczelinami. Wysokość korytarzy wahała się w granicach 6-11 m, szerokość zaś była różna – miejscami wynosiła tylko kilkadziesiąt centymetrów. Znaleźliśmy tu różnorodne formy skalne: grzyby, maczugi, słupy, z których wiele posiada własne nazwy, tj. „Skalne Siodło”, „Kurza Stopka”, „Labirynt”, „Tunel”, „Wielka Sala”. Błędne Skały posłużyły jako plener do kręcenia filmu „Opowieści z Narnii: Książę Kaspian”.

- Szczeliniec Wielki: (919 m n.p.m.) Jest najwyższym szczytem Gór Stołowych, z największym w Polsce skupiskiem oryginalnie uformowanych skał. To płaski masyw z licznymi wąskimi szczelinami i głębokimi wąwozami. Punktem wyjściowym było pokonanie 665 stopni skalnych. Na szczycie znajdowało się kilka ciekawych punktów widokowych. Podczas wędrówki spotkaliśmy „Mamuta”, „Słonia”, „Kwokę”, „Wielbłąda”. Główną atrakcją okazało się „Piekiełko”, czyli długa, około 100-metrowa szczelina skalna głęboka na 20 m., na dnie której widzieliśmy pozostałości śniegu (w… czerwcu!). Na najwyższy punkt Szczelińca – skałę zwaną Fotelem Pradziada, wchodziliśmy po metalowych schodkach.

- Wambierzyce: Zwiedziliśmy Sanktuarium Matki Bożej Wambierzyckiej zwanego Dolnośląską Jerozolimą. Świątynia stanowi prawdziwą perłę wśród zabytków Ziemi Kłodzkiej. Najbardziej ceniona i czczona jest cudowna figurka Matki Bożej z drzewa lipowego przedstawiająca Maryję z Dzieciątkiem.

- Duszniki Zdrój: Miasteczko uzdrowiskowe z Parkiem Zdrojowym z kolorową fontanną i Dworkiem Chopina, w którym odbywają się co roku koncerty oraz Międzynarodowy Festiwal Chopinowski. Próbowaliśmy wód mineralnych tryskających z tutejszych źródeł – „Pieniawa Chopina” i „Jan Kazimierz”.

FOTOGALERIA

DZIEŃ IV – 8 czerwca 2017 r. (czwartek)

Całodniowe zwiedzanie z przewodnikiem górskim panem Marcinem i jego psem Grafem.

- Kletno: Zwiedzaliśmy Jaskinię Niedźwiedzią, najdłuższą z jaskiń sudeckich położoną w Masywie Śnieżnika. Przekonaliśmy się, że słusznie uchodzi za najpiękniejszą jaskinię Polski. W jaskini znajdujemy rozliczne szczątki żyjących tu niegdyś zwierząt, m.in. niedźwiedzia jaskiniowego (stąd nazwa jaskini). Wśród form naciekowych podziwialiśmy: stalaktyty, draperie i zasłony, żebra i nacieki kaskadowe, pola ryżowe, misy martwicowe, stalagmity i stalagnaty i wiele innych.

- Szlak pieszy na Śnieżnik: Powyżej jaskini żółtym szlakiem pokonując strome podejście doszliśmy najpierw do Przełęczy Śnieżnickiej (1123m). Dalej kamienistą drogą dotarliśmy na Halę ze Schroniskiem PTTK „Pod Śnieżnikiem”. Stąd rozciągała się piękna panorama na pobliski Średniak oraz na zalesiony szczyt Małego Śnieżnika i Czarną Górę. Po dłuższym odpoczynku szlak zielony poprowadził nas w stronę szczytu Śnieżnika. Doszliśmy do szczytowego, rozległego wypłaszczenia 1425 m n.p.m. Rozpościerała się tu niezwykle bogata panorama obejmująca szczyty należące do Masywu Śnieżnika, Góry Złote, Góry Bialskie, pasma górskie należące do Sudetów Środkowych. Na szczycie zalegały pozostałości po wieży widokowej, będące dodatkowym atutem dla fotografów. Nieznacznie poniżej szczytu, po czeskiej stronie znajdują się źródła Morawy, a także ruiny Schroniska księcia Liechtensteina, przy których stoi charakterystyczna rzeźba słonia. Oczywiście tam tez dotarliśmy z naszym przewodnikiem. Droga powrotna była dość długa i wyczerpująca w stronę Międzygórza. Tam zobaczyliśmy wodospad Wilczki, największy i najwyższy wodospad w Masywie Śnieżnika, drugi co do wysokości w Sudetach. Całość trasy to 18,7 km, drogi pod górę 783 m., czas wejścia i zejścia 7,5 godz.

FOTOGALERIA

DZIEŃ V – 9 czerwca 2017 r. (piątek)

- Złoty Stok: Zwiedzaliśmy z przewodnikiem Kopalnię Złota: Sztolnię Gertruda z tajemniczym Chodnikiem śmierci, Sztolnię Czarną z jedynym w Polsce podziemnym wodospadem, o wysokości 10 m. Na trasie zwiedzania znajdowało się także: Muzeum Przestróg, Uwag i Apeli – kolekcja tabliczek związanych głównie z przepisami BHP, metalowa zjeżdżalnia oraz laboratorium Scharfenberga, który chcąc odkryć eliksir młodości, odkrył arszenik – potężną truciznę, która jednak ma ponoć właściwości odmładzające. Na zakończenie zwiedzania odbyliśmy podróż podziemną kolejką i odwiedziliśmy Muzeum Minerałów.

- Srebrna Góra: Twierdza Srebrnogórska – jedna z największych górskich twierdzy w Europie. Z korony twierdzy Donjonu mieliśmy możliwość obejrzenia rozległej panoramy sięgającej Gór Opawskich, Masywu Śnieżnika, grzbietów Gór Bardzkich i Sowich. Zwiedzanie z przewodnikiem zaczęliśmy od terenu Bastionu Dolnego. Zapoznaliśmy się z historią twierdzy oraz jej podstawowymi funkcjami. Następnie zwiedziliśmy dziedziniec, pochylnie artyleryjskie, pomieszczenia mieszkalno-obronne z galerią zdjęć, XVIII w. kazamatę, w których urządzone jest małe muzeum z ekspozycją militariów oraz makietą twierdzy. Tutaj przewodnik zaprezentował broń czarnoprochową używaną w wojsku pruskim w epoce napoleońskiej. Opis kończy pokazowym wystrzałem z muszkietu. Twierdza zrobiła na nas ogromne wrażenie. Jest monumentalna, ma setki podziemnych tuneli, labiryntów, pomieszczeń z oknami lub bez. Łatwo się w niej zgubić.

- Bardo: Pielgrzymkowe „Miasto Cudów”. Pierwsze pielgrzymki do Barda z Wrocławia prowadził Kardynał St. Wyszyński. Zwiedziliśmy Bazylikę Mniejszą – Sanktuarium Matki Bożej Bardzkiej Strażniczki Wiary z Cudowną Figurką Madonny. Podziwialiśmy Ruchomą Szopkę, która powstała dla upamiętnienia 700-lecia pielgrzymowania do Barda (1270-1970). Zadziwiła nas bogactwem kolorów, postaci, dynamizmem. Szopka tradycyjnie przedstawiała wydarzenia z Betlejem, orszak trzech króli składających dary Jezuskowi, w dalszych planach widzieliśmy panoramę miasta i codzienne życie. Regularne kursy odbywał miniaturowy pociąg, pod gwieździstym niebem powoli przesuwał się samolot, nieco dalej, za namową węża, Ewa zrywała jabłko z drzewa, żeby po chwili wręczyć je Adamowi. Obok sylwetek z biblijnego Betlejem, pojawiały się postaci współczesne.

- Kłodzko: Zwiedzanie Twierdzy na Górze Fortecznej (369 m n.p.m.). Przechodząc przez podziemny labirynt korytarzy kontrminerskich przenieśliśmy się do XVIII wieku. Trasa obejmująca ponad kilometr dawała możliwość przejścia korytarzami wahającymi się od 180 do 90 cm. Zwiedzając górną część Twierdzy Kłodzko zapoznaliśmy się z najstarszą historią obiektu poczynając od wieku X kończąc na XXI. Przewodniczka opowiedziała m.in. jak wyglądało życia żołnierzy w armii pruskiej, zaprezentowało jedną z naszych armat, oprowadziła po kazamatach i bastionach. Największą atrakcją okazał się czołg z filmu „Czterej Pancerni i pies”. Z górujących nad miastem bastionów zobaczyliśmy zarówno Kłodzko jak i najwyższe szczyty pasm górskich otaczających Ziemię Kłodzką.

FOTOGALERIA

DZIEŃ VI – 10 czerwca 2017 r. (sobota)

- Wrocław: Program z przewodniczką panią Renatą obejmował: Rynek z Ratuszem, Piwnicę Świdnicką, zabytkowy pręgierz, Plac Solny, kamienice Jaś i Małgosia, kościół św. Marii Magdaleny – wejście na punkt widokowy „Mostek Pokutnic”, Pomnik Zwierząt Rzeźnych ze spiżu, Stare Jatki Miejskie, Muzeum Uniwersytetu Wrocławskiego (Aulę Leopoldyna, Oratorium Marianum, Wieżę Matematyczną – panorama na miasto), Kościół Uniwersytecki, ogrody barokowe Ossolineum, przejście wzdłuż Odry na Ostrów Tumski – Katedrę Św. Jana Chrzciciela.

- Dalsze poznawanie atrakcji Wrocławia: Ogród Japoński z pawilonami, stawami, drewnianymi mostkami. wodnymi kaskadami; Hala Stulecia z przylegającą fontanną, Afrykarium we wrocławskim zoo (unikatowe na skalę światową oceanarium poświęcone wyłącznie faunie i florze Afryki).

FOTOGALERIA

Do Dziemian wróciliśmy późnym wieczorem.

Kotlina Kłodzka i Wrocław to wspaniałe i bardzo popularne regiony turystyczne, oferujące wiele różnorodnych atrakcji dla każdego. Najważniejsze z nich zwiedziliśmy, ale przekonaliśmy się, że są tu miejsca do których warto od nowa odkrywać. Więc może tu kiedyś powrócimy? Najważniejsze, że pozostały piękne wspomnienia i mnóstwo zdjęć, które będą przypominały nam mile spędzony czas.