Wycieczka do Szczecina

W dniach 8 – 10 maja 2017 r. odbyła się wycieczka do Szczecina, miasta Gryfitów – pierwszych książąt kaszubskich, władców Pomorza Zachodniego. W wyjeździe uczestniczyli uczniowie uczący się języka kaszubskiego w naszej szkole.

Plemiona kaszubskie zasiedliły Pomorze Zachodnie w okresie wielkiej wędrówki ludów u schyłku VI w. Książęta szczecińscy nazwani – od wizerunku gryfa, którym od XII wieku się posługiwali – Gryfitami, nosili tytuł, m.in. książąt Kaszub i Kaszubów. Po raz pierwszy nazwa Kaszubi pojawiła się w bulli papieża Grzegorza IX z 19 marca 1238 r. Książę ten nazwany został dux Casubie (książę Kaszub). Księstwo Pomorskie rządzone było przez Gryfitów – jedną z najdłużej panujących dynastii książęcych w Europie – do 1637 r. Okres reformacji (XVI wiek), zniemczenie dworu książęcego, duchowieństwa, szlachty i rycerstwa spowodował stopniowe przesuwanie się obszarów ludności posługującej się językiem kaszubskim na wschód.

Poniedziałek, 8. 05. 2017 r.

W drodze do Szczecina zwiedziliśmy:

Kołobrzeg:

- Muzeum Dzieje Oręża Polskiego z ekspozycją plenerową sprzętu ciężkiego

- panorama Kołobrzegu z latarni morskiej

- spacer Bulwarem Jana Szymańskiego

- molo

- Gabinet Figur Woskowych

- Bałtycki Park Miniatur

W godzinach wieczornych dotarliśmy na nocleg w Młodzieżowym Schronisku „Cuma”

Wtorek, 9. 05. 2017 r.

Szczecin – główny cel wycieczki – zwiedzanie miasta z przewodnikiem:

- Bazylika Archikatedralna św. Jakuba:

organy – prezentacja możliwości technicznych i brzmieniowych organów Grüneberga

kaplice, w tym Kaplica Książąt Pomorskich – w kamiennym grobowcu spoczywają doczesne szczątki

Gryfitów – książąt pomorskich, w oknie kaplicy zamontowano witraż przedstawiający gryfa – herb

Gryfitów

- taras widokowy na wieży Bazyliki Archikatedralnej św. Jakuba Apostoła – panorama Szczecina

- spotkanie z Ryszardem Stoltmannem, prezesem Zrzeszenia Kaszubsko – Pomorskiego Oddział

w Szczecinie.

Po krótkim powitaniu, Pan Ryszard przedstawił nam historię obeliska, który znajduje się przed Bazyliką. Jego odsłonięcie odbyło się 23 września 2014 r. dla upamiętnienia Kaszubów – dawnych rdzennych mieszkańców Pomorza Zachodniego. Napis na obelisku głosi: (Na tej ziemi od ok. VI wieku przez kilkaset lat mieszkali Kaszubi) „NA TI ZEMI ÒD KÒL VI W. PRZEZ CZILESET LAT MIESZKELË KASZËBI”. Przed obeliskiem złożyliśmy wiązankę żółtych tulipanów i zaśpiewaliśmy kilka piosenek kaszubskich.

- Zamek Książąt Pomorskich (dziedziniec, zegar z Wieży Zegarowej, płyta erekcyjna Barnima XI

z 1538 r. z dziewięciopolową tarczą herbową z gryfami).

- pożegnanie z Prezesem ZK-P Oddział w Szczecinie. Pan Ryszard Stoltmann wręczył nam pamiątkowe pocztówki ukazujące obelisk przed Bazyliką. My zaś przekazaliśmy Prezesowi wykonane przez nas upominki: koszyk wypełniony pisankami kaszubskim, wazon ozdobiony kaszubskim dekupaż – te przedmioty wykonaliśmy podczas warsztatów kaszubskich organizowanych dla uczniów uczących się języka kaszubskiego. Pan Stoltmann był bardzo wzruszony i serdecznie nam podziękował, jednocześnie zapraszał nas do ponownego odwiedzenia Szczecina.

- Cmentarz Centralny – największy cmentarz w Polsce, trzeci co do wielkości w Europie, przed Krzyżem Katyńskim – pomnikiem upamiętniającym polskich oficerów zamordowanych w 1940 r. w Związku Radzieckim zapaliliśmy znicz.

- Wały Chrobrego (wspólne zdjęcie)

- Muzeum Techniki i Komunikacji

- Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza – nowy budynek, mający przypominać wierzchołek góry lodowej jest autorstwa Estudio Barozzi Veiga.

- Galaxy Centrum Handlowo-Rozrywkowe – Multikino projekcja filmu pt. „Strażnicy Galaktyki”.

Środa, 10.05.2017 r.

Dzień powrotu do domu.

W Szczecinie zwiedziliśmy jeszcze:

- Podziemne Trasy Turystyczne (trasy turystyczne, urządzone w schronach przeciwlotniczych z czasów II wojny światowej, które po wojnie przekształcono w schrony przeciwatomowe.

- Płynęliśmy również statkiem „Kapitan Cook” po rzece Odrze (port i stocznia).

- Ostatnim punktem naszej wycieczki było Borne Sulinowo – miasto Widmo.

W 1933 r. rząd III Rzeszy rozpoczął budowę miasteczka militarnego i poligonu. Na początku 1945 r. żołnierze niemieccy opuścili miejscowość, po czym zajęła je Armia Czerwona. Utworzono tu doskonale strzeżoną bazę wojskową. Mimo że obszar ten został w 1945 r. formalnie włączony do Polski, to faktycznie był on oderwany od struktury terytorialnej kraju. Do października 1992 r. wojsko rosyjskie ostatecznie opuściło Borne Sulinowo – było to 15 tysięcy żołnierzy. 5 czerwca 1993 r. nastąpiło uroczyste otwarcie miasta. Rozpoczęto proces osiedlania. Obecnie dużą część miasta zajmuje jeszcze obszar mocno zdewastowany.

Warto wspomnieć, że podczas wycieczki zdobywaliśmy kaszubskie dëtczi. Mogliśmy aktywnie uczestniczyć w zwiedzaniu Szczecina i okolic. Za prawidłowe odpowiedzi na pytania przewodników otrzymywaliśmy dëtczi. Wielu z nas uzbierało niemałe sumy. W drodze powrotnej do domu mogliśmy za te „pieniądze” dokonać licytacji pamiątek z wycieczki, które przygotowali dla nas opiekunowie. Licytacja była dla nas wspaniałą zabawą.

Szczęśliwi i pełni wrażeń wróciliśmy bezpiecznie do domu. Dziękujemy naszym opiekunom: panu Jarosławowi Gintrowi oraz paniom: Felicji Synak, Małgorzacie Turzyńskiej i Monice Daniels – Lipińskiej za zorganizowanie wycieczki.